You don't have javascript enabled. Good luck with that.

مدير مسوول دنياي اقتصاد: فعالان اقتصادي، ديد درستي به صنعت نمايشگاه ندارند/ نمايشگاه، محل بررسي ظرفيت هاي اقتصادي از نگاه سرمايه گذاران

1394/11/13

نمایشگاه های تخصصی در حوزه های مختلف یکی از مهم ترین مکان هایی است که این ظرفیت ها را نمایان می سازد و سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای بررسی شرایط و فرصت های سرمایه گذاری و همچنین تحقیق در مورد ظرفیت های اقتصادی کشور به آن مراجعه می کنند؛ از این رو نقش نمایشگاه ها در شرایط جدید کشور، بسیار حایز اهمیت است.

مدیر مسوول روزنامه دنیای اقتصاد گفت: بدون شک در شرایط پساتحریم، اقبال سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی شرکت های خارجی به نمایشگاه ها بیشتر خواهد شد؛ چراکه آنان به دنبال مکان و محلی هستند تا ظرفیت های اقتصادی ایران را شناسایی و بررسی و بر روی آن سرمایه گذاری کنند.

به گزارش واحد رسانه شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان، علیرضا بختیاری پس از بازدید از چهاردهمین نمایشگاه تکنولوژی کشاورزی اصفهان به خبرنگار ما گفت: نمایشگاه های تخصصی در حوزه های مختلف یکی از مهم ترین مکان هایی است که این ظرفیت ها را نمایان می سازد و سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای بررسی شرایط و فرصت های سرمایه گذاری و همچنین تحقیق در مورد ظرفیت های اقتصادی کشور به آن مراجعه می کنند؛ از این رو نقش نمایشگاه ها در شرایط جدید کشور، بسیار حایز اهمیت است.

وی با اشاره به این که در این شرایط وجهه بین المللی نمایشگاه ها تقویت خواهد شد، افزود: علاوه بر آن، نمایشگاه ها محل تلاقی شرکت های داخلی و خارجی است و این تلاقی باعث شکل گیری همکاری ها و مشارکت های جدید شده و در نهایت به توسعه بازار منجر خواهد شد.  

مدیر مسوول روزنامه دنیای اقتصاد اضافه کرد: بدون شک اتصال ما به بازارهای خارجی می تواند در ارتقای کیفیت تولیدات کشور و متناسب سازی آن ها با نیاز داخل و انتظارات بازارهای خارجی مؤثر باشد. به عبارت دیگر می توان گفت تقویت نمایشگاه ها افزایش قابلیت و قدرت رقابت جهانی تولیدات را به همراه می آورد.

این فعال رسانه ای و اقتصادی تصریح کرد: تعدد عناوین نمایشگاهی در کشور، لزوماً یک نقطه قوت نیست. چرا که اگر زمینه سازی لازم برای محتوای ارایه شده شکل نگیرد و مقدمات و الزامات مورد نیاز ایجاد نشود، مثمر ثمر نخواهد بود. از این رو طراحان و برنامه ریزان اصلی نمایشگاه ها باید زمینه ای فراهم کنند تا خروجی مناسب حاصل گردد.  

بختیاری گفت: بسیاری از موضوعات نمایشگاهی در کشورهای مختلف جهان، به صورت دو سالانه و یا بیشتر برگزار می شود. همچنین این طور نیست که یک عنوان نمایشگاهی در چند شهر کشور برگزار شود. در صورتی که در ایران، یک عنوان نمایشگاهی چندین بار در سال و در چندین استان کشور برپا می شود و یک نمایشگاه مرکزی قوی و منسجم وجود ندارد. ضمن آن که فاصله های زمانی نمایشگاه ها نیز اصلاً رعایت نمی شود.

وی تصریح کرد: متأسفانه هنوز هم دیدگاه مسوولان دولتی و حتی مدیران بخش خصوصی، دیدگاه علمی و درستی به موضوع نمایشگاه ها نیست، در صورتی که نمایشگاه یک صنعت فوق العاده قوی است. اما بسیاری از فعالان اقتصادی، دید صنعتی نسبت به موضوع نمایشگاه ها ندارند. همین دیدگاه موجب می شود، الزامات نمایشگاهی از سوی دولت و بخش خصوصی رعایت نشود. حال آن که اولین گام برای سوق یافتن به سمت کیفی سازی نمایشگاه ها همین تغییر دیدگاه است.

بختیاری تأکید کرد: تا زمانی که اقتصاد یک کشور در درون خود محصور باشد، سیاست گذاران کشور هم دیدگاهی داخلی و محدود خواهند داشت اما زمانی که پای شرکت ها و رقبای خارجی به میان آید، تولید و خدمات نیز متناسب با نیاز اقتصادی دیگر کشورها عرضه می شوند و تمامی فرآیند و روند این تغییرات باید در نمایشگاه ها نمایان شده و اطلاع رسانی شود.